img

זיכרון דברים – מתכון לאסון

זיכרון דברים – מתכון לאסון

02
מאי '23

זיכרון דברים – מתכון לאסון

לאחר זמן ממושך של חיפוש אחר דירה מתאימה מבחינת הסכום, מיקום הדירה ושטחה, נמצאה הדירה המתאימה ביותר. בשלב זה ומתוך רצון להביע רצינות כלפי העסקה, כדי שתהיה וודאות שאכן תיסגר העסקה, ייתכן ויידרשו מכם לחתום על מסמך שכותרתו "זיכרון דברים".

בחתימה על הסכם מעין זה, קיימת סכנה לשני הצדדים, למוכרים ולרוכשים. מבחינת המוכרים, ייתכן וירצו לחזור בהם מהחלטתם מסיבות שונות, הן מהסיבה שנמצא רוכש שמסכים לשלם יותר, מבחינת כדאיות העסקה כתוצאה מבדיקת המיסוי שיחול, או מכל סיבה אחרת. הרוכשים, שמצדם מעוניינים מאוד ברכישת הדירה, ימהרו לרשום הערת אזהרה על הנכס בהתאם למסמך שנחתם בין הצדדים, וכך ייאלצו המוכרים להיגרר לבית המשפט בבקשה שיפסוק כי למרות ההסכם לא נוצר קשר מחייב בין הצדדים והם יכולים למכור למי שירצו. אלא, שהפניה לבית המשפט כרוכה בזמן רב והוצאות לא מעטות, ובמשך הזמן בו רשומה הערת אזהרה על הנכס, לטובת הרוכשים, לא יוכלו למכור את הנכס לאחרים.

מבחינת הרוכשים, חתימה על מסמך מחייב טרם שנערכו בדיקות לגבי מצבה המשפטי והתכנוני של הדירה, כמו כן בדיקת כדאיות העסקה מבחינת מס הרכישה, הינה טעות. במקרה בו לאחר ביצוען של הבדיקות הנדרשות יחליטו הרוכשים שהדירה אינה מתאימה, והם אינם מעוניינים בה, יש חשש שהמוכרים לא יסכימו לבטל את ההסכם ויפנו לבית המשפט בדרישה לאכיפת ההסכם, או לחילופין לפיצוי כספי בגין ההפרה.

בפסקי דין רבים נדונה שאלת "זיכרון הדברים" ונקבע כי הסכם שניתן ללמוד ממנו את כוונת הצדדים, גם כאשר מצוינים בו פרטים מועטים יחסית, די בכך כדי שההסכם יחייב את הצדדים. את הפרטים שאינם מצוינים בו ניתן למלא על ידי בית המשפט, בהתאם לחוק ולנוהג בעסקאות מעין אלו.

בעקבות הדברים ההמלצה היא שאין לחתום על "זיכרון דברים". כדי להראות רצינות לגבי העסקה יש להסתפק בלחיצת יד והעברת פרטי עורכי הדין של הצדדים לעריכת חוזה מתאים עבורכם תוך התייחסות פרטנית לעסקה ולתנאיה.

אין במאמר זה בכדי לחוות דעה משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי בעניין, כדאי ורצוי לפנות לעורך דין העוסק בתחום.

אין במאמר זה בכדי לחוות דעה משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי בעניין, כדאי ורצוי לפנות לעורך דין העוסק בתחום.

image

צרו אתנו קשר

לעדכן בבקש ניתן להכנאת שלעדכן בבקש ניתן להכנס לניהול האתר לבחור את שם הדף ולעדכן ישירות את הטקסטיםם הדף ולעדכן ישירות את הטקסטים

{{message}}