img

עקרון התא המשפחתי כדרך לחיסכון במס שבח

עקרון התא המשפחתי כדרך לחיסכון במס שבח

02
ינו '23

עקרון התא המשפחתי כדרך לחיסכון במס שבח

סעיף 49 (ב) לחוק מס שבח ורכישה קובע כי לעניין פרק זה (פטור ממס שבח במכירת דירה) יראו מוכר ובן זוגו, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים למעט ילדים נשואים – כמוכר אחד.

המשמעות היא שגם אם הדירה רשומה על שם אחד מבני הזוג והוא זה שחותם על הסכם המכר וחתום גם על הדיווח לרשות המיסים בקשר למכירת הדירה, אם הדירה לא הופרדה על ידי בני הזוג מבחינת הרכוש, לפי תנאים קבועים בחוק ובפסיקת בתי המשפט) חזקה שבני הזוג התכוונו לשתף את הדירה כחלק מהנכסים של שניהם, ולכן שניהם נחשבים כמוכרים.

רשות המיסים אוהבת לעשות שימוש ב"חזקת התא המשפחתי" שאומרת שרואים את המוכר, בן זוגו וילדיהם עד גיל 18 כמוכר אחד, לצורך הגדלת סכום התשלום למס שבח.

למשל, במקרה בו לכל אחד מבני הזוג יש דירה בבעלותו, רואים את שני בני הזוג כביכול יש לכל אחד מהם שתי דירות (אלא אם כן הם עומדים בתנאי החוק ופסיקות בתי המשפט בקשר להפרדה רכושית ביניהם).

חזקת התא המשפחתי לעניין מיסוי מקרקעין אפשר להשתמש גם לטובת המוכרים.

לדוגמה, בני זוג בני 70 שלכל אחד מהם יש דירה בבעלותו. אחד מהם מוכר את הדירה שלו וחייב בתשלום מס שבח.

ידוע שלפי החוק בגלל שמס שבח הוא חלק מהרווח ההוני של מוכר הדירה, הוא נחשב כחלק מההכנסה השנתית שלו. לכן, ניתן לפרוס את הרווח שנוצר בין קניית הדירה למכירתה על פני 4 שנים או לפי הזמן שהמוכר החזיק בדירה לפי הקצר מביניהם.

ובמילים פשוטות יותר. מס שבח משלמים על הרווח שנוצר בין קניית הדירה למכירתה. כך, אם קניתי דירה במיליון שקלים לפני חמש שנים, ואני מוכר אותה היום במחיר של 1,200,000 ₪, הרווחתי 200,000 ₪. על הרווח אני משלם מס בשיעור של 25% – 50,000 ₪.

מכיון שמדובר ברווח הון, הוא נכלל יחד עם ההכנסה השנתית שלי. היינו, אם בשנה הקודמת הכנסתי 250,000 ₪ ובנוסף מכרתי דירה ברווח של 200,000 ₪, ההכנסה החייבת (מיגיעה עצמית ומרווח הון) הינה בסך כולל של 450,000 ₪.

את הרווח ממכירת הדירה אני יכול לחלק לתקופה של עד 4 שנים. כך שבמקרה שלנו אני אחשב שבכל שנה החל משלוש שנים שלפי המכירה וכולל שנת המכירה נוצר לי רווח של 50,000 ₪.

מכיון שמעל גיל 60 המס על רווח הון יורד, אפשר להפחית את מס השבח בדרך של פריסה.

אם כך, נחזור למכירת הדירה ברווח של 200,000 ₪. אני משתמש בחזקת התא המשפחתי שקובעת שכל מה ששייך לאחד מבני הזוג שייך גם לשני, לכן, מחלק את הרווח בין שניהם.

כך שכל אחד מבני הזוג הרוויח סך של 100,000 ₪ ממכירת הדירה ובפריסת מס השבח ניתן להפחית משמעותית את סכום המס.

אמנם, הסכומים שכתבתי הם לצורך הנוחות בלבד. חשב לדעת שלא את כל סכום המס אפשר להפחית בדרך של פריסה אלא את השבח הריאלי ולא את השבח האינפלציוני.

אם מדובר בבני זוג שיש להם נקודות זיכוי במס הכנסה, שלא עשו בהן שימוש, לפעמים גם כשמדובר במוכרים בני פחות מ-60 אפשר להפחית את מס השבח בצורה הזו.

אם מדובר בבני זוג שיש להם נקודות זיכוי במס הכנסה, שלא עשו בהן שימוש, לפעמים גם כשמדובר במוכרים בני פחות מ-60 אפשר להפחית את מס השבח בצורה הזו.

חושבים למכור נכס מקרקעין בקרוב?

תכנון מס יחסוך לכם כסף

אין באמור כדי חוות דעת משפטית. אין במאמר זה כדי לקיים יחסי עורך דין –לקוח.

צרו אתנו קשר

לעדכן בבקש ניתן להכנאת שלעדכן בבקש ניתן להכנס לניהול האתר לבחור את שם הדף ולעדכן ישירות את הטקסטיםם הדף ולעדכן ישירות את הטקסטים

{{message}}